Dinsdag 5 juli, vertrek naar Chicago.

Daar gaan we dan! Na lang voorbereiden, ontwikkelen en veel trainen is het dan zover. Dinsdag vertrekt het Nederlandse Pylon-race team richting Amerika.  Joris en Peet vliegen met KLM naar Chicago en de rest met United. We verblijven met z'n allen in het Best Western in Muncie. Voordat je in Amerika bent dien je nogal wat zaken te regelen qua formulieren, permits, coronabewijzen etc. Daarnaast mag je ook niet zomaar 1-2-3 modelvliegen in Amerika. Je dient een Amerikaans dronebewijs, Amerikaans exploitantennummer en lid te zijn van de AMA.

Inmiddels zijn we eindelijk in Muncie na ongeveer 24 uur onderweg te zijn geweest. Peet en ik waren allebei rond 8 's ochtends uur op Schiphol. Er stond geen rij bij de check-in voor het afgeven van de koffers dus daar konden we snel terecht. Helaas bleek dat onze 2 grote koffers met modellen toch niet in het systeem stonden, ondanks dat ik daar van tevoren 6 keer over gebeld had. Gelukkig konden ze alsnog mee, maar moesten we even wat bijbetalen. Een bedrag dat ik hier niet durf op te schrijven, maar we maken een goede kans om dat gedeeltelijk terug te kunnen vragen. Daarna door security. De rij was lang maar begon gelukkig nog wel gewoon binnen in de terminal. We hebben er iets meer dan een uur in gestaan. We maakten ons nog wel een beetje zorgen met al die LiPo batterijen in onze tas en dat bleek ook terecht aangezien onze beide tassen open moesten voor inspectie. De persoon die onze tassen vervolgens bekeek bleek toevallig ook een modelvlieger te zijn, die precies wist hoe en wat. Geen enkel probleem dus. We hebben er nog een paar minuten gezellig staan kletsen over wat we gingen doen en over de Spitfire die hij thuis had gebouwd en na drie vluchten had gecrasht. Daarna besloten we Rob, Ray, Carolien, Robbert en Jan nog even gedag te zeggen bij gate D10 aangezien hun vlucht 1,5 uur eerder zou vertrekken. Bij de gate troffen we alleen Robbert aan, maar als snel kwam de rest ook gelukkig. Ze waren er 10 minuten voor de geplande vertrektijd, precies op tijd dus! Daarna naar F6 voor onze vlucht. Die ging precies op tijd. De vlucht van United daarentegen vertrok 1,5 uur te laat, met als gevolg dat we achter elkaar aan naar de polderbaan taxieden.

8 uur vlogen we achter elkaar aan en arriveerden tegelijk op Chicago O'Hare. Dus daar kwamen we elkaar weer in de wachtrij voor de douane tegen. Ook hier weer een zeer geinteresseerde beambte die al meer modelvliegers voorbij had zien komen de afgelopen dagen. Omdat we zolang in de rij hadden gestaan stonden de normale koffers al klaar naast de band. Toen op naar de band voor oversized luggage om te zien of onze koffers met modellen ook zouden zijn meegekomen. En ja, we zagen 3 koffers staan. Die van Peet, Robbert en mij. Omdat we dachten dat Rob en Ray voor ons in de rij hadden gestaan bij de douane ze al met hun koffers richting autoverhuur waren gelopen en deze er daarom niet meer lagen. Na enig zoeken vonden we eindelijk het treintje waarmee we naar de autoverhuur konden rijden. Een enorm gedoe met zoveel grote bagage in de drukte. De auto was snel geregeld. Ik had een full-size gereserveerd, maar toen die voor kwam rijden zagen we eigenlijk direct dat onze spullen daar niet in zouden gaan passen. Toch even geprobeerd, maar onmogelijk. De dame van Alamo deed niet moeilijk en gaf ons direct zonder problemen en zonder extra charge een flinke SUV waar alles zo in paste. We vertrokken richting Muncie. Na 10 min. gereden te hebben belde Robbert. Ze stonden nog steeds bij de bagageband. Het bleek dat de modellenkoffer van Rob en Ray niet mee waren gekomen en nog in Amsterdam stonden. Heel vreemd aangezien die van Robbert er wel was en die op dezelfde vlucht zat. Foutje van check-in op Schiphol. Dit is zeer vervelend omdat ze natuurlijk niet mee kunnen doen zonder modellen. Het is nu de bedoeling dat de kisten meegaan met de volgende vlucht en dan met UPS naar Muncie worden gebracht. We gaan met zijn allen hopen dat ze hier dus zo snel als mogelijk zullen arriveren. De wedstrijd begint pas over een paar dagen, dus we hebben nog even. In ieder geval een hele grote domper!

Rond middernacht kwamen we aan bij het hotel, waar blijkbaar een groot aantal deelnemers verblijft. Inmiddels heb ik de eerste nacht erop zitten en gaan we zo ontbijten.