De tweede dag zit erop. Wederom 4 rondes gevlogen. Hieronder de uitslagen tot nu toe. Van de acht scores worden de 2 slechtste geschrapt. 

Vandaag was voor Peet een heel goede dag. Geen enkele cut gevlogen en voor het eerst onder de 60 seconden gedoken. Hij is dan ook van de 9e naar de 5e plek opgeklommen. Heel erg goed! Ik daarentegen ging helemaal niet lekker en heb veel cuts gevlogen. Uiteindelijk behoud ik mijn zevende plek, maar ben ik momenteel verre van tevreden. De omstandigheden wisselden vandaag nogal. Vooral de wind was variabel. Ik heb daar niet goed op geanticipeerd. Hopelijk gaat het mogen beter. 

Jan de Topman

Jan van de Klok in onze team-manager en zorgt ervoor dat alles goed loopt binnen ons team en hij is tevens de schakel tussen de Nederlandse deelnemers en de wedstrijdleiding. Grote delen van de dag brengt hij door op een vaste plek op het parcours. Dat is vlakbij de toppylon. Daar kan hij precies zien hoe ver de modellen voorbij de paal vliegen. Elke keer dat een Nederlands of Belgisch model voorbij paal 1 vliegt schrijft hij op hoever dat ongeveer was. Die informatie is achteraf ontzettend nuttig voor de piloten. Zo weet je of je ruim zat of dat het heel krap was. Pylon 1 noemen we ook wel de TOP-pylon. Vandaar Jan de Topman. En ook gewoon omdat hij top is natuurlijk ;-)

F3D

Hoe gingen de brandstofjongens vandaag? Robbert had een goede dag en stond zelf korte tijd op nummer 1. Hij vliegt constant en heeft nog geen cut gemaakt. Ray gaat ook lekker en staat momenteel 12e. Rob heeft vier tijden neergezet, met helaas 2 cuts. Hij staat momenteel op de 21e plek. Bram is op stoom en heeft zijn opmars richting het podium ingezet. We konden meerdere keren genieten van spannende races tussen hem en de Zweden. Met nog 6 rondes te gaan, kan er nog van alles gebeuren.

Verklarende woordenlijst

Inmiddels zijn er heel was mensen die dit blog in de gaten houden en dat vind ik zeer leuk. Maar ik begrijp via via ook dat niet iedereen even goed thuis is in de ins en outs van deze wedstrijdklasse (ondanks dat ze een vader, broer en oom heeft die precies weten hoe het zit ;-) ). Bij deze een lijst met begrippen en de betekenis. Ik hoop dat dit 1 en ander verduidelijkt en anders hoor ik het graag!

 

Pylon - Engels voor paal. Er staan er 3 op het parcours in de vorm van een uitgerekte driehoek. De piloten en helpers staan tussen 2 van die palen die op 40m van elkaar staan (pylon 2 en 3). De andere paal staat 180m verderop. Dat is de toppylon of pylon 1. Aangezien de piloot vrij dicht bij pylon 2 en 3 staat kan hij goed in schatten of hij erom heen vliegt. Pylon 1 is daarvoor te ver weg. Vandaag dat er een jury zit te kijken en aangeeft of je er voorbij bent door middel van een lichtsignaal.

Cut - Engels voor afsnijden. Het model moet ten alle tijden om de 3 pylons heen vliegen. Zodra het toch binnendoor vliegt, maakt het een cut. Dat levert een straf op. Alle 3 de palen worden door jury's in de gaten te houden. Omdat er 3 modellen tegelijk vliegen zijn alleen voor die taak al 9 juryleden nodig. Als je in de heat 1  keer een cut vliegt krijg je 10% bij je eindtijd opgeteld als straf. Dus als je de tien rondjes in 60 seconden hebt afgelegd, maar een keertje binnendoor bent gevlogen heb je een eindetijd van 66 seconden. Vlieg je in een heat 2 keer binnendoor dan ben je gediskwalificeerd voor die heat. Je moet je model uit het parcours sturen en landen, om de anderen die nog wel racen niet te storen. Je score is dan 200.

63er - Jargon voor een score die ligt tussen de 63,00 en 63,99. Dit is dus de tijd die de piloot nodig heeft gehad om tien rondjes te vliegen. Alle scores in de uitslagen hierboven zijn dus eigenlijk gewoon gemeten tijden (inclusief straftijd vanwege een cut). Momenteel is de beste tijd gevlogen door een Amerikaan: een 56er.

Limiter - Een apparaatje dat bij F3E gebruikt wordt om de verbruikte stroom te meten. Het meet stroom, spanning en tijd en vermenigvuldigd dat met elkaar om de verbruikte Watt-minuten te berekenen. Als het er 1000 geteld heeft zorgt het ervoor dat de motor stopt. Vaak onderwerp van discussie, ook dit WK weer. Voor meer info kun je je wenden tot expert Peet Doddema van PD-limiters.

Toplamp - Bij elke pylon zit een driekoppige jury die moeten beoordelen of de piloot zijn model wel buiten de paal om stuurt en niet binnendoor vliegt (zie CUT). De juryleden bij pylon 1 hebben nog een extra taak. Zij hebben een knop in hun hand waar ze op drukken zodra het model waarnaar ze kijken voorbij de paal vliegt (elke jurylid houdt 1 model in de gaten). Door op de knop te drukken gaat er een lamp branden die voor de piloten en helpers in het parcours te zien is. Er zijn dus drie lampen die kunnen gaan branden, voor elke piloot 1. 

Caller - Engels voor roeper. Ook wel helper genoemd. Helpt de piloot tijdens het vliegen door te kijken naar de toplampen en die af te roepen naar de piloot. Sommige callers tellen ook voor hun piloot om zodoende vast te anticiperen om het draaien om de toppylon.

Reactie plaatsen

Reacties

Hanna
2 jaar geleden

Die uitleg was wel even nodig ;)

Jeroen Verkuijl
2 jaar geleden

Veel viel te vermoeden, maar toch fijner zo :)

Zegert van Eijk
2 jaar geleden

de uitleg helpt inderdaad, dank daarvoor! En alle succes!!!

Rob
2 jaar geleden

wat een goede uitleg! En nu op naar de top! Heel veel succes en een koele hand van sturen!

Fieke Van de klok
2 jaar geleden

Bedankt voor de extra uitleg hahaha, succes nog mannen! Zet hem hop