Ze zijn er!!!

Goed nieuws vandaag: de modellen van Ray en Rob zijn vandaag alsnog aangekomen in het hotel. Halverwege de middag werden ze afgeleverd in het hotel door een heel speciaal iemand, zie de foto hieronder ;-)

Alles is gelukkig in goede staat gearriveerd ondanks dat de kisten wel open zijn geweest. Rob en Ray zijn direct begonnen alles in elkaar te zetten en als het goed is kunnen ze morgen beginnen met trainen. De wedstrijdleiding is zo vriendelijk om dan een apart veld beschikbaar te stellen zodat ze wat training kunnen inhalen en goed voorbereid van start kunnen op de zondag. 

Openingsceremonie

Vanochtend begon de dag druilerig, maar gelukkig wel koel zodat de omstandigheden niet aanvoelden als de sauna van 2 dagen geleden. In de ochtend werd de openingsceremonie gehouden waarin alle deelnemers per land voorbij lopen met de vlag net zoals op de olympische spelen. Jammer genoeg begon het tijden het proces steeds harder te regenen waardoor het gebeuren een beetje in het water viel. Daarna werden we welkom geheten door iemand van de stad Muncie en de contestdirector Dan Kane en FAI CIAM chairman Barry Lever.

Modelprocessing

Om de wedstrijd eerlijk te laten verlopen moeten alle modellen voldoen aan de eisen en regels die zijn vastgelegd in het FAI reglement. Daarom moeten alle modellen vooraf worden gekeurd door iemand van wedstrijdleiding. Peet en ik waren in de ochtend aan de beurt om bij Tim Lampe langs te gaan voor deze procedure. We hadden ons goed voorbereid om zeker te stellen dat we er doorheen zouden komen. Maar gelukkig bleek Tim niet zo streng en was het meer een checken van de juiste gegevens en of alle stickers er markeringen er wel op zitten. Inmiddels zijn onze modellen beplakt met de volgende stickers: EU-exploitantennummer, USA-exploitantennummer, model identification numbers (3x staart, romp, vleugel, FAI-processing stickers (2x romp en vleugel) en vier grote gekleurde vlakken (roze) op de linker en rechtervleugel, onder en boven. Die laatsten zijn voor de jury om de modellen goed te kunnen zien in de lucht. Over die FAI-stickers was ook een en ander te doen omdat het reglement rept over 1 sticker en ze hier beweren dat er 2 op moeten. Heel gedoe, maar uiteindelijk hebben we er maar 2 op geplakt. Maar goed, veel stickers dus... Ik kan het woord bijna niet meer horen.

Net zoals het woord Limiter. Op de bovenste foto zie je er eentje afgebeeld. Vanochtend kregen we te horen dat ongeveer 5 deelnemers nog steeds problemen ervaren. Een paar Tsjechen, een Australier en een Amerikaan. Omdat ze dit probleem graag willen op willen lossen is er voorgesteld om deze 5 mensen hun eigen limiters (Neu 2016) in te laten brengen. Deze zullen vooraf gecontroleerd en gemeten worden en daarna ook gerouleerd tijdens de wedstrijd. Op die manier ontstaan er twee poules met limiters, oude en nieuwe. Na wat onderling beraad zijn we akkoord gegaan, omdat anders de wedstrijd eigenlijk geen zin heeft met zo weinig deelnemers. En natuurlijk ook vervelend voor degenen die het niet werkend hebben gekregen. Niet ideaal, maar wel acceptabel vinden we. We gaan zien of hiermee het laatste woord is gezegd.

Training

In de middag werd het weer beter en droog genoeg om nog wat vluchten te kunnen maken. We hebben allebei nog een aantal rondjes kunnen maken. Inmiddels hebben we besloten met welke modellen en welke setup we daadwerkelijk gaan vliegen. We gaan allebei voor vertraagde Leomotion met onze eigen propeller met een klein beetje extra spoed. Allebei staan we nu met vertrouwen en rust te sturen met goed getrimde en strak sturende modellen. Morgenmiddag hebben we dan nogmaals de gelegenheid om te trainen op de officiele practice. Peet en ik hebben dan samen 20 minuten om een aantal vluchten te maken. Maar deze keer zal er ook een complete parcoursbemanning zijn en werken alle signalen en lampen. Alles gaat precies zoals in de wedstrijd maar nu vlieg je nog alleen. Dit zal dus een mooi moment zijn om te zien hoe goed het nu echt gaat hoe alle lampen werken op het parcours en of we een beetje goed om de pylons gaan. Daarna zijn we denk ik echt overtraind en wordt het tijd voor het echte werk. 

In de avond was er na afloop van de team-managers-meeting nog een kleine gezamenlijke borrel in het hoofdgebouw van de AMA (Academy of Model Aeronautics). In dat gebouw is ook het modelvliegmuseum gehuisvest. Fantastisch om door heen te lopen! Meerdere zalen vol met vliegtuigen, heli's, motortjes, zender en andere modelbouwspullen van vroeger en nu. Iedereen herkende wel iets wat hij ooit gehad heeft of ooit heeft ziet vliegen. Ze hebben een zelf een ouderwets modelbouw-winkeltje gemaakt. Erg bijzonder allemaal.

Reactie plaatsen

Reacties

Hanna
2 jaar geleden

Gelukkig zijn de andere modellen nog gekomen!

Mark5
2 jaar geleden

Leuk om te lezen. Fijn dat iedereen los kan! Good hunting !

Cor
2 jaar geleden

Thx Joris.
Vervelnd van die limmiters .
Er zijn nu 2 aparte poeltjes begrijp ik. Of wisselt er misschien steedz een oude limmiter mee in het nieuwe poeltje?
En wat fijn dat Raymond zelf de kisten is komen brengen 👍 . Hoop dat Ray en Rob een lekker rondje kunnen vliegen vandaag.
Hoe is het met Bram en Wim?

Alfred
2 jaar geleden

Sticker, limiter,sticker….;-)
Leuk om jullie te volgen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb