Vandaag was er wederom de mogelijkheid om te trainen. Het was een mooie dag: droog, warm en niet zo vochtig.

Vandaag draaide het voor Peet en mij om het testen van de 'Limiters' die gisteren door de wedstrijdleiding waren uitgedeeld. Dit kleine stukje elektronica moet elke deelnemer in zijn model inbouwen op de stroom die je gebruikt tijdens het vliegen te limiteren. Zodra je je motor start aan het begin van de vlucht begint de limiter te meten en zodra de 1000Wmin is bereikt zorgt hij ervoor dat de motor stopt. Het is dus de kunst om alle beschikbare stroom zo efficient mogelijk te gebruiken en ervoor te zorgen dat de motor precies stopt op de finish na 10 rondjes vliegen. De nauwkeurigheid van de limiter is daardoor van groot belang om iedereen 'evenveel' stroom te geven. Om niet te kunnen sjoemelen is de wedstrijdleiding verantwoordelijk voor het uitdelen van de limiters. Voor dit WK is er een nieuwe limiter ontworpen en grote vraag is dus hoe goed zijn die en wijken ze onderling niet teveel af zodat het eerlijk blijft. 

Toen we vanochtend de grote tent binnen kwamen hadden een aantal piloten de uitgedeelde limiters al getest en ze waren niet tevreden. Er werd gerept over wel 1400wmin voordat de motor af sloeg ipv de reglementaire 1000wmin. Daarnaast was de motor bij iemand plots aangesprongen toen hij de accu afkoppelde. Hij had twee flinke japen in zijn onderarm. Blijkbaar allemaal de schuld van deze slechte limiters.

Wij besloten ook die van ons in de bouwen om te kunnen testen en te zien hoe slecht ze dan wel niet waren. Mijn modellen zijn ook uitgerust met extra meetapparatuur zodat ik daadwerkelijk de verstrekte limiter zou kunnen meten. Bij de eerste vlucht zorgde de rugwind en een ongelukkige worp voor een aanraking met het asfalt waardoor de prop brak en ik niet kon starten. Even een domper. Daarna Peet. Hij kwam wel goed weg, maar na 1 ronde vliegen sloeg de motor af op na een paar seconden weer aan te gaan en toen weer te stoppen. Direct geland. Conclusie: hier klopt niks van. Eenmaal terug in de tent heb ik een nieuwe prop gemonteerd en Peet iets aan zijn zenderinstellingen veranderd wat wel eens zou kunnen helpen tegen het vroegtijdig stoppen van de motor. Helaas was het inmiddels erg druk met andere mensen op het veld zodat het nogal lang duurde voordat we nogmaals een poging konden wagen. Deze keer kwam ik wel goed weg en heb tien rondjes kunnen vliegen waarna de motor keurig stopte bij 990wmin. Dat is binnen de toegelaten tolerantie van 2%. Niks aan de hand dus? Toen Peet nog een keer, maar zijn regelaar ging in de errormodus en een aileronservo deed het niet. Wat gaat hier toch mis? Terug in de tent bleken het domme foutjes die makkelijk te verhelpen waren. Daarna heeft ook Peet een goede vlucht gemaakt, waarbij de limiter prima functioneerde. Ook ik heb nog 3 extra meetvluchten kunnen doen en het ding blijkt prima en nauwkeurig genoeg te werken. Vanwaar al die ophef toch bij andere teams? Psychologische oorlogsvoering? Wie zal het zeggen, beetje vreemd was het wel in ieder geval. Morgenochtend is de modellenkeuring en worden onze modellen grondig onderzocht en bekeken om te zien of alles voldoet aan de eisen die het reglement stelt. We hebben inmiddels een goed gevoel voor de omstandigheden en waarmee we gaan vliegen qua propeller en pitch. Ook dankzij de hulp vandaag van Jan bij pylon 1 weten we of we een beetje strak om die paal gaan.

Dan de rest van het team.

Robbert had een probleem met de motorbevestiging maar heeft die nu opnieuw ingelijmd en dat lijkt goed te zitten. Vanwege de drukte op het trainingsveld werd na lang aandringen een tweede trainingsveld verderop geopend om zo meer trainingsgelegenheid te creeeren. Robbert heeft daar dankbaar gebruik van kunnen maken.

Ray heeft een model van een andere deelnemer kunnen overnemen en heeft de hele middag gesleuteld om al zijn eigen apparatuur en motor erin te schroeven en af te stellen. Na wat tegenslag hier en daar heeft hij uiteindelijk een goede vlucht  kunnen maken. Het is niet zo'n goede kist als zijn eigen, maar hij heeft nu in ieder geval iets te vliegen.

Het goede nieuws is trouwens dat het er nu op lijkt dat zijn modellenkist vanavond gaat aankomen in het hotel. Ook die van Rob lijkt in aantocht en zou vanavond nog moeten arriveren volgens de track en trace systemen.

Morgen is ook de officiele openingscermonie. Die is live te volgen via: https://youtu.be/pzyp-LA7zzs

 

Reactie plaatsen

Reacties

André houtman
2 jaar geleden

Het is erg leuk om te lezen waar jullie allemaal mee bezig zijn , en hoe jullie naar de wedstrijden toewerken . Veel succes mannen