Serieus trainen

Tot op vandaag hadden we al veel geoefend op het veld van Muncie, maar vandaag konden we dan echt vliegen met volledige bemanning op het parcours. Niet is dit alleen zeer leerzaam voor de piloten maar voor de bemanning zelf. Knoppen drukken is vaak niet zo makkelijk als dat het op het eerste gezicht lijkt. Eigenlijk een soort generale repetitie voor de echte wedstrijd die morgen begint.

Maar eerst nog even naar het begin van de dag. Jan had gisteravond op de teammanagersvergadering te horen gekregen dat vliegen met een metronoom in de hand van de helper, zoals Peet en ik, maar ook Wim en Bram doen niet toegestaan is. Dit apparaatje trilt met een bepaald interval en zorgt er op die manier voor dat de helper het ruiste ritme kan afroepen naar de piloot zodat die op zijn beurt op het juiste moment om de pylon stuurt. Typisch een ding was je moet zien en vasthouden om te begrijpen hoe het nou precies werkt. Wij hebben er veel baat bij om constant te vliegen. We schrokken dus nogal van de mededeling van Jan. Mag dat nu ineens niet meer? Wat staat daarover in het reglement? En wat te doen zonder? Gelukkig bleek het een storm in een glas water en is het verbod snel weer ingetrokken na navraag van Jan en Wim. De bedoeling van de regel is eigenlijk dat er geen helpers bij de toppylon gaan staan en met een walkie talkie de piloot gaan coachen. De regel werd in dit geval verkeerd uitgelegd. Gelukkig is het zonder veel discussie rechtgezet. Hieronder een foto van het apparaatje ingesteld op 87BPM. Achterop zit een triller die dan 87 keer per minuut een korte puls geeft. Als je dan te krap zit op top stel je de BPMs wat lager in, zodat het tellen langzamer gaat en je verder doorvliegt. Theoretisch geeft 1BPM  minder of meer ongeveer 2,5m langer of korter vliegen naar de toppylon.

Happy Ray

Met zeer veel enthousiasme kon Ray vandaag zijn eigen kisten in elkaar zetten en direct meedoen aan de officiele training. Dat ging direct goed en de modellen vlogen prima. Later op de dag hadden Rob en Ray een prive trainingsveld tot hun beschikking iets verder weg op het terrein van de AMA. Het is hier zo uitgestrekt dat elk land wel een eigen veldje zou kunnen bemannen. Ze hebben de oefenachterstand dus weer goed kunnen maken, zeker aangezien het weer vandaag prima was. Warm, maar met een lekker windje.

Wim en Bram

Ze waren al een paar dagen eerder aangekomen in Muncie en hebben toen er nog bijna geen mensen waren direct al flink wat testvluchten gemaakt. We hadden ze dus ook helemaal nog niet in actie gezien, aangezien ze de afgelopen paar dagen hebben gebruikt om te ontspannen en wat musea en attracties in de omgeving te bezoeken. Maar vandaag hebben we Bram zien vliegen op het parcours. Het waren drie mooie vluchten, waarbij alles exact volgens plan verliep. Maar ja, we hadden ook niet anders verwacht van degenen die nog weleens zeer hoge ogen zouden kunnen gaan gooien op dit WK. We trekken veel met elkaar op en helpen elkaar over en weer, zeer gezellig en leuk!

Vliegen

Rob, Ray en Robbert waren in de ochtend aan de beurt op het parcours. Per piloot krijg je 10min de tijd om je vluchten te doen. Totaal hadden ze dus een half uur om te trainen. Uiteindelijk zijn er 7 volledige vluchten gemaakt. Ik stond zelf bij de toppylon om te bekijken hoe ze erom heen draaiden, om ze naderhand te kunnen informeren over hoe het er vanuit de jury uitzag. En dan zag er allemaal zeer goed uit.

Later op de dag waren Peet en ik aan de beurt en we hadden samen dus 20 minuten. Gelukkig kunnen we sneller starten dan de brandstofjongens dus we hadden nog 5min over na beide twee vluchten gemaakt te hebben. Omdat het parcours vandaag 180 graden was omgezet vanwege de wind had ik in de eerste vlucht even moeite met de orientatie en vloog dus een aantal cuts. De tweede vlucht ging een stuk beter, maar helaas ook een cut. Peet ging lekker met 2 solid vluchten.

Klaar voor de start

We zijn er allemaal helemaal klaar voor. Alles is gereed voor de grote wedstijd die dan morgen eindelijk echt gaat beginnen. Om 08:30 heeft Rob de eer om als eerste van start te gaan in de allereerste heat. Er zullen de hele dag om en om rondes F3D en F3E gevlogen gaan worden. Dit omdat er uiteindelijk maar 13 deelnemers in F3E zijn. De Japanners zijn om onbekende reden niet op komen dagen vandaar dat we nog van 16 terug zijn gevallen naar deze 13. Tussendoor is dan genoeg tijd voor het koelen van de motoren en het laden van de accu's. Tevens is ervoor gekozen om in de F3E heat maar met z'n tweeen te vliegen in plaats van met drie zoals bij F3D. Minder spectaculair maar wel begrijpelijk. Nu op tijd slapen om uitgerust te zijn voor morgen. De live uitslagen zijn hier te volgen.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Frank Koelma
2 jaar geleden

Leuk verslag.
Gelukkig zijn de vliegtuigen geen onderdeel geworden van het nieuwe verdienmodel van Schiphol. Na 3 maanden worden namelijk alle niet opgehaalde koffers verkocht.

Winfried de Vries
2 jaar geleden

Leuk om te lezen die verslagen! Veel succes, hou alles heel en geniet

Ben vd klok
2 jaar geleden

Hi all
Heel veel succes vandaag, en natuurlijk speciaal voor "den uncle"

Eric Wilke
2 jaar geleden

Veel succes, en leuk die verslagen van dag tot dag, proffesioneel. 👍

Rob
2 jaar geleden

Heel veel succes allen! En vooral veel plezier eraan.

Emmy en Simon
2 jaar geleden

veel succes papa. en de anderen van het Nederlandse team.

Maarten
2 jaar geleden

Succes met de wedstrijden vandaag.

Mark5
2 jaar geleden

Zet 'm op! Heel veel success!!!

Alfred
2 jaar geleden

Heel veel succes 🥇

Maak jouw eigen website met JouwWeb